See English Version

    شبکه‌ای از مسائل فقهی، اخلاقی، حقوقی و حوزوی «غذای طیب» تدوین شود


    نشست «ویژگی‌های غذای طیب از دیدگاه قرآن و احادیث و مقایسه آن با غذای حلال» پیش از ظهر امروز با مشارکت موسسه کیفیت رضوی با هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی حوزه علمیه خراسان در سالن همایش شیخ بهایی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.


    به گزارش روابط عمومی موسسه کیفیت رضوی، مدیرعامل موسسه کیفیت رضوی در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه معرفی  و ترویج نشان« طیب» گفت: تاکنون نشست‌های مختلفی با دانشگاه سراسر کشور انجام شده به طور مثال دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور در خصوص تهیه مقالات «غذای طیب»، رساله‌های دانشجویی و برگزاری نشست‌های تخصصی اعلام آمادگی کردند.


    توسعه و ترویج نشان «طیب»  نیازمند تولید علم در حوزه  و دانشگاه حسین زمانی خادمانلو تصریح کرد: برای تدوین دانشنامه طیب نیازمند همکاری محققان و پژوهشگران حوزه علمیه و دانشگاه‌های علوم اسلامی هستیم. باید بحث تولید علم و دانش سیار جدی گرفته شود، چرا که اگر بخواهیم در ترویج و توسعه نشان طیب با مشکلی مواجه نشویم، باید در بخش حوزوی، تولید علم و دانش صورت بگیرد، دانشی که قابلیت تبدیل به   به معیار، استانداردسازی و به روزرسانی  فرایندها را داشته باشد.


    خوردن غذای طیب باتقوا پیوند دارد در این نشست آیت‌الله محمد عندلیب همدانی، استاد حوزه علیمه قم گفت: واژه«طیب» یکی از واژه‌های اساسی قرآن  هست که نشانگر یک زندگی دنیوی  و اخروی مطلوب است. این نگاه قرآن کریم به این واژه اساسی هم غذای روح انسان و هم غذای جسم انسان را در بر می‌گیرد.


    وی با اشاره به اینکه واژه طیب معنای گسترده‌ای را در خود پنهان دارد که نمی‌توان با کلمه‌ای دیگر جایگزین کرد، تاکید کرد: در قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع) برای این واژه محدوده وسیع دنیا و آخرت، غذای روح  وجسم و پاکیزگی ظاهر و باطن در نظر گرفته شده است. باید به واژه طیب به عنوان یک واژه کلیدی قرآن نگاه کرد  که هیچ معادلی در یک کلمه برای آن نمی‌توان پیدا کرد. 


     استاد حوزه علمیه قم افزود: در قرآن و در روایات، برای دست آوردن غذای طیب و چگونه مصرف کردن آن اشارات فراو انی وجود دارد. طیب درجاتی دارد و خوراکی‌های که دلیل معتبر بر حلیت آن داریم و بنا به مراجعه آیات و روایات چیزی بر دال کراهت آن‌ها نمی‌یابیم و از علمی هم مصرف آن برای بدن ضرر ندارد، این‌ها مصادق اتم و بارز غذای طیب است.


    وی با تاکید بر اینکه خوردن غذای طیب باتقوا پیوند دارد ، اظهار کرد: در گستره واژه طیب مباحث شکرگذاری، قناعت،  انفاق و اطعام می‌گنجد.


    استاد حوزه علیمه قم ادامه داد: بنا به دستورات اسلام، آشامیدنی‌ها و خوراکی‌ها  به غذاهای حلال، حرام و مکروه  شناخته شده و برخی خوراکی‌ها است که ادله شرعی برای مکروه بودن یا حرام بودن آنها وجود ندارد؛ اما از نظر علمی،  استمرار مصرف آنها برای بدن ضرر دارد که می‌توان از آن‌ها غذاهای مکروه یاد کرد.


    وی در پایان یادآور شد: موسسه کیفیت رضوی وظیفه دارد، ضمن شناساندن غذاهای طیب به مردم، غذاهایی را که مصرف آن‌ها از نظر علمی برای انسان ضرر دارد در قالب چاپ کتاب یا مقاله به مردم معرفی کند.


    شبکه‌ای از مسائل فقهی، اخلاقی، حقوقی و حوزوی «غذای طیب» تدوین شود 


    در این نشست نیز حجت‌الاسلام مسعود مرتضوی، استاد حوزه علمیه خراسان و مدیر هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی گفت: برای پیشبرد اهداف موسسه کیفیت رضوی  در راستای معرفی و ترویج نشان «طیب»  باید شبکه‌ای از مسائل فقهی، اخلاقی، حقوقی و حوزوی غذای طیب تدوین شود. بهتر است که در این زمینه با معاونت پژوهش حوزه و دانشگاه‌های علوم اسلامی با هدف نقطه‌گذاری برای رساله‌های سطح ۳ و ۴، کارشناسی ارشد و دکترا گفتگو شود تا زمینه انجام پژوهش‌های علمی برای پژوهشگران حوزه و دانشگاه فراهم شود.


    وی اظهار کرد: تاکنون در فصلنامه‌های پژوهش‌نامه حلال، پژوهشنامه نوین آموزه‌های قرآن و سنت، مجله دین و سلامت مقالاتی در خصوص غذای طیب منتشر شده است که باید برای این فصلنامه‌ها فراخوان‌های مختلفی در شبکه مسائل غذای طیب تهیه شود تا شاهد انتشار بیشتر مقاله با این موضوع در سطح کشور باشیم.


    مرتضوی تصریح کرد: براساس نقشه راه ارائه شده موسسه کیفیت رضوی، تفکیک عرصه‌های پژوهشی علمی و پژوهش‌های حوزه و مطالعات اسلامی وجود ندارد. هم چنین طی فرآیند موسسه کیفیت رضوی  از سال 1394، یک نگاه مستقلی به بحث مطالعات اخلاقی و فقهی حقوقی که مربوط به حوزه علمیه و دانشگاه علوم اسلامی باشد نشده است،باید پژوهش اسلامی و پژوهش‌های غیردینی تفکیک شود تا بتوانند حوزه‌های علمیه و پژوهشکده‌های علمی در این زمینه به تولید محتوا بپردازند.